Er zijn heel wat bedrijven die jaarlijks een deel van hun budget spenderen aan marketing en het op- of uitbouwen van hun merk. Slim, want daar plukken ze doorheen de jaren de vruchten van en zo groeien ze uit tot succesvolle ondernemingen. De voordelen van een sterk merk zijn niet alleen weggelegd voor grote bedrijven of consumentenmerken, ook kleinere bedrijven uit de B2B-markt kunnen daarvan genieten. We zetten de grootste voordelen graag nog eens voor u op een rij:

1 – Onderscheidend in de markt

Wanneer u optreedt in een homogene en/of transparante markt is het belangrijk anders te zijn dan de concurrentie. Vaak zijn de prijzen, producten, services, … in bepaalde markten erg vergelijkbaar en dus weinig onderscheidend. Een sterk merk dat ook inspeelt op immateriële (en emotionele) aspecten van het bedrijf, kan echt helpen bij het innemen van een onderscheidende positie.

Stuart is bijvoorbeeld zo’n bedrijf. Het verkoopt cloudoplossingen en u kunt zich vast inbeelden dat Stuart niet het enige bedrijf is in België die dat doet. In plaats van voornamelijk uit te pakken met de technische diensten en producten dat het verkoopt, focust het op de immateriële voordelen voor de klant. Stuart verkoopt bijgevolg geen cloudoplossingen, maar een betrouwbaar partnership die u helpt uw bedrijf verder te laten groeien. Verder positioneren ze zich als persoonlijk en bereikbaar, wat allemaal past binnen het partnership-verhaal.

strongbrands_stuart

2 – Trotse medewerkers

Organisaties met een sterke merkpersoonlijkheid hebben vaak ook werknemers die daar trots op zijn. Zij worden dan echte merkambassadeurs, die het verhaal van het merk op een positieve manier verder verspreiden. Aan de andere kant is het voor een bedrijf met een sterk merk tegenwoordig ook gemakkelijker om de talent war op de arbeidsmarkt te winnen. Mensen willen namelijk liever voor een merk werken waar ze achter staan en trots op kunnen zijn. Colruyt heeft bijvoorbeeld de reputatie van een goede werkgever te zijn. Dat heeft het onder meer aan de goede word of mouth van de huidige werknemers te danken.

3 – Consumenten geven sneller een tweede kans

Als een sterk merk een misstap begaat dan vergeven consumenten hen dat gemakkelijker. Denk maar aan de afgelaste Ryanair-vluchten, het emissieschandaal van Volkswagen, de ontploffende Samsung-gsm’s of de racistische reclames van Dove, dat is bij de meesten al lang vergeven. Het recuperatievermogen van zo’n merk is dus groter.

4 – Succesvolle kruisbestuivingen

Heeft uw bedrijf een sterk merk, dan is het gemakkelijker om met andere sterke merken in zee te gaan. Dat zorgt onder meer voor extra visibiliteit voor beide merken: een win-win-situatie. Een goed voorbeeld is dat van MOROBÉ, een Belgisch schoenenmerk. Het ging een samenwerking aan met een van de bekendste internationale modeblogs – The Blonde Salad – waardoor de bekendheid van het merk een boost kreeg. Een ander voorbeeld is dat van Brussels Airport. Het werkte samen met Disney en TUI Fly om een leuke actie voor hun klanten te organiseren.

brusselsairport_disney

5 – Grotere omzet en snellere groei

Samen met al het voorgaande kan een sterk merk doorgaans op meer klanten- en partnerloyaliteit en goede mond-aan-mondreclame rekenen. Door de goede reputatie in de markt is het voor een solide merk ook gemakkelijker om nieuwe klanten aan te trekken. Dat samen met het feit dat klanten van een sterk merk vaak minder prijssensitief zijn en dat nieuwe producten lanceren onder dat sterke merk vlotter gaat, zorgt ervoor dat de financiële waarde van het bedrijf vergroot en het ook gemakkelijker groeit.

 

Een sterk merk heeft een waarde die andere merken uit dezelfde sector niet of minder bieden. Het is een mix tussen rationele elementen, emotionele elementen en merkbeleving. Ook interesse gekregen in deze voordelen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om samen te bekijken hoe we u kunnen helpen.