De uitdaging

Heerlijk Hageland staat gekend als een merk dat de lokale streekproducten van 20 lokale gemeentes aanbiedt en haar klanten laat kennismaken met pareltjes uit de Hagelandse traditie. Om dat unieke aanbod nog te verscherpen, ontwikkelde het merk op haar eigen wijngaard in Scherpenheuvel een eigen witte wijn; gemaakt op basis van de eeuwenoude traditie van de lokale wijnproductie. Het nieuwe, eigen merk, mocht de lancering bij de doelgroep dan ook zeker niet missen en zich duidelijk te onderscheiden van andere Belgische wijnen.

Onze oplossing

Op basis van de eerste briefings van de klant, dewelke bol stonden van lokale geschiedenis en tradities, werd een sterk merkverhaal uitgedacht om de wijn ook inzake merkbeleving haar unieke cachet te geven. Zo linkten we het product brand op subtiele wijze aan de streek, door het te vernoemen naar Stanislas Coberger, de hofarchitect van Albrecht en Isabella en het brein achter de basiliek van Scherpenheuvel. Herritage met een moderne twist om een frisse nieuwe wijn te voorzien van een passend jasje.

Onze strategen werkten een doelgroepanalyse uit en ontwikkelden op basis daarvan meteen een gepaste merkidentiteit die strak en hedendaags aanvoelt, maar toch verwijst naar Coberger als persoon en zo op subtiele wijze het karakter en de gewenste perceptie van het product ondersteunt. Tenlotte stonden we ook in voor de ontwikkeling van de letterlijke verpakking; een sober etiket met het portret van de architect in verwerkt.

Coberger: Hip met respect voor heritage

Heerlijk Hageland uit Scherpenheuvel staat garant voor een uniek aanbod aan Hagelandse streekproducten. Het merk biedt de tradities van twintig gemeentes onder één dak; van frisse witte wijn tot een stevig donker bier, van appelconfituur tot kruidenelexir.

klantHeerlijk Hagelanddienstenmerkstrategie, merkidentiteitjaar2016