De uitdaging

Galico verdeelt haar succesvolle merken bij haar retailklanten, maar heeft op die manier weinig invloed op of contact met de uiteindelijke consument. Daarnaast moet het optornen tegen grotere concurrenten die in een zeer competitieve markt proberen om zoveel mogelijk retailruimte op te eisen. Om efficiënter op de noden van de verschillende segmenten in te spelen en de marketing van de submerken te stroomlijnen, diende een duidelijk zicht gekregen te worden op de doelgroepen en de manier waarop deze moeten worden aangesproken aan de hand van de geoptimaliseerde merkportfolio.

Onze oplossing

Onze strategen bogen zich uitgebreid over de merkarchitectuur van de B2B- en B2C-merken van Galico en dompelden zich onder in de leefwereld van de DIY retail. Op die manier kon aan de hand van geijkte modellen elk merk aan een audit onderworpen worden met de klantsegmenten en hun noden als belangrijkste focus. Daarnaast werd een marketingaudit uitgevoerd voor de lopende en geplande communicatiemiddelen en -kanalen met bijzondere aandacht voor de commerciële strategie en de customer journey.

Op basis van deze analyses werden adviezen verleend inzake merkcommunicatie, merkidentiteiten, verhoudingen tussen B2B- en B2C-marketing, verpakkingsmateriaal, differentiatie van producten, online segmentering en retailmarketing.

Galico: Klaarheid in marketing dankzij een heldere merkpositionering

Galico is een grootdistributeur in nuttige producten, die hoofdzakelijk in doe-het-zelf-zaken, professionele ijzerwarenhandels en tuincentra verkocht worden. Als Vlaamse speler slaagde het bedrijf erin sinds 1994 verschillende merken voor uiteenlopende segmenten op de markt te brengen en succesvol aan te bieden aan de consument.

klantGalicodienstenmerkstrategie, merkimplementatiejaar2015