De uitdaging

De haven van Antwerpen is breed bekend in binnen- en buitenland als economisch relevante schakel in logistiek, distributie en industrie. Maar de haven is tegelijk zoveel meer. Daarom ontstond het plan om met behulp van een speciaal daarvoor ontwikkeld werk een breder publiek te doen kennismaken met de 1001 verwonderingen die het gebied te bieden heeft.

Op die manier moet een brede doelroep (opnieuw) interesse krijgen voor de haven in al haar facetten; zowel de door de publieke opinie reeds bekende economische aspecten, als de vaak verborgen of onbekende stukken van de haven. Zo denken we aan de prachtige natuurgebieden met al hun fauna en flora, de recreatieve mogelijkheden op en naast het water, of zelfs de mogelijkheid om gewoon even te verpozen en te genieten van een mooie zonsondergang op de Schelde.

Onze oplossing

Samen met de specialisten van Stramien en Daddy Kate werd een merkstrategie uitgedokterd. Hierbij werden in eerste instantie veel werkbezoeken en aan breed research gedaan inzake de motieven van potentiële bezoekers en manieren om het gebied aantrekkelijker te maken voor een brede doelgroep. Met behulp van brand persona’s en customer journeys stippelden we een plan uit om het merk een brede bekendheid te geven en de mogelijkheden zo helder mogelijk te communiceren.

Dit hele proces resulteerde in een uitgebreid adviesrapport inzake ontwikkeling, exploitatie en branding van het gebied. Daarnaast waren we nauw betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van het uiteindelijke merk, de baseline en communicatiematerialen – die meteen in een handige brand manual verwerkt werden.

Havenland: De haven en haar merk, 1001 maal verwonderlijk

De Port of Antwerp is meer dan een economische en logistieke draaischijf in Vlaanderen. Met de introductie van het concept Havenland, beoogt men het introduceren van de rijkdom aan bestaande en toekomstige activiteiten en bezienswaardigheden in het ruime havengebied onder één duidelijk herkenbaar merk.

klantPort of AntwerpiovDaddy Katedienstenmerkstrategie, merkimplementatiejaar2014-2015