De uitdaging

Als fusiehogeschool diende Odisee vanaf haar lancering een sterk merk neer te zetten. Niet enkel de internal en external branding waren van belang, maar tegelijk ook het verhogen van de aantrekkingskracht bij jonge studenten en hun influencers met slimme marketing die meteen een differentiatie voorstelt ten overstaan van de andere spelers in een complex landschap van onderwijsinstellingen. Odisee wilde tenslotte niet zomaar een hogeschool-merk zijn, maar een uniek verhaal dat samen met alle doelgroepen geschreven wordt.

Onze oplossing

Samen met de creatieve collega’s werd een complex rebranding-project aangevat. Dankzij interne workshops werd door medewerkers en studenten de naam “Odisee” gekozen. Tegelijk ontwikkelden onze strategen hier een passend merkverhaal bij, waarbij wordt uitgegaan van het klassieke verhaal dat de reis minstens zo belangrijk is als het einddoel. Vooraleer de nieuwe merkidentiteit werd gelanceerd, moesten missie, visie en merkwaarden op punt gesteld worden en ontwikkelden we een merkstrategie op basis van een doorgedreven doelgroepanalyse, concurrentiestudie, customer journey map en brand personae op basis van uiteenlopende onderzoeken.

Na de onthulling van het nieuwe, frisse merk werd ook de rest van de marketing en in het bijzonder de meer gelaagde merkbeleving onder handen genomen. Zo adviseerden we aan de hand van concrete cases en best practices bij het ontwikkelen van een baanbrekende website, implementeerden we het nieuwe merk in traditionele marketing en op campussen, onderzochten we hoe de impact van de beursdeelnames en schoolcommunicatie van Odisee verhoogd kon worden en stelden we het merkverhaal bij op basis van tussentijdse evaluatie in synergie met de klant.

Het resultaat is een merk dat zich duidelijk manifesteert binnen het hoger onderwijslandschap en doelgroepen uit alle mogelijke achtergronden aanspreekt. Met respect voor de rijke voorgeschiedenis, maar tegelijk met een blik op een vernieuwde positionering en een heldere manier van communiceren vanuit de noden van de student is Odisee vandaag een solide speler bij jong en oud.

Odisee: Een hogeschool waarbij de doelgroep het verhaal schrijft

Odisee is een Vlaamse katholieke hogeschool, lid van de Associatie KU Leuven. Ze ontstond op 1 januari 2014 door de fusie van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB) met de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven (KAHO). Met 16500 studenten, 25 opleidingen in 6 studiegebieden en 6 campussen in 4 steden is Odisee één van de grootste en meest toonaangevende hogescholen van ons land.

klantOdiseeiovDaddy Katedienstenmerkstrategie, merkidentiteit, marketing consultancyjaar2014-2016