Wat maakt de perfecte winkelbeleving? Het interieur? Een vriendelijke bediening? Het unieke aanbod? De juiste muziek op de achtergrond? Wat zorgt ervoor dat klanten blijven terugkomen? Is het de combinatie van dit alles? Met andere woorden; wat is het recept voor de perfecte winkelbeleving, wat zijn de ingrediënten en wat is de kers op de taart? In dit artikel analyseer ik succesvolle winkelconcepten voor horeca en retail aan de hand van 6 interessante smaakmakers.

Authenticiteit

Locatie is uiterst belangrijk in functie van passage en bereikbaarheid, maar in het kader van beleving speelt vooral het winkelpand zelf een belangrijke rol. Het (gedeeltelijk) behouden van de authenticiteit van het pand voegt een extra bewonderingsfactor aan de winkelruimte toe en maakt het uniek. Details als een oude tegelvloer, een ruwe bakstenen muur en andere originele relieken die verwijzen naar de historie van het pand gaan aan weinig bezoekers onopgemerkt voorbij. Jong en oud weet dit te appreciëren, wat zich resulteert in content op social media en mond-aan-mondreclame.

Multinationale ketens als Starbucks Coffee of H&M kennen deze truc al langer. Zij gebruiken historische panden om hun wereldwijde copy-paste imago te verhullen in een authentiek jasje. Bovendien liggen deze monumentale gebouwen vaak pal in het hart van de stad.

Originaliteit

Een spraakmakend concept creëren vergt originaliteit, en dat zit vaak in kleine details. Een volledig nieuw, nog-nooit-eerder-gezien concept is niet het enige antwoord hier, het kan veel makkelijker. Er wordt vaak gespeeld met clichés en het doorbreken van bestaande iconische concepten; een kleine aanpassing en een knipoog naar een begrip of icoon met een enorm bereik, waardoor de klanten toch herkenbaarheid en vertrouwen ervaren. Ook het decontextualiseren van een alom bekend thema of concept kan wonderen doen voor de originaliteit.

Sneakerketen Solebox heeft in meerdere grootsteden een filiaal, maar dat in Amsterdam is uniek. Met verwijzing naar de stad waar constante creatie en evolutie leeft, hebben ze de winkel “the lab” genoemd. De winkelruimte is ingericht als een laboratorium, voorzien van steriele pastelgroene tegeltjes, een grote lichtbak met de tabel van Mendelejev, erlenmeyers en zelfs een rookmachine die occasioneel een mist door het lab verspreidt. In dit antiseptische decor staan de sneakers smetteloos geëtaleerd. Clean, maar daardoor toch zeer opvallend.

Het kan ook eenvoudiger. Wat dacht u bijvoorbeeld van vierkante donuts? Zeker niet baanbrekend, maar wel voldoende om een unieke beleving te creëren. Hoeked heeft een sterk visueel merkverhaal gebaseerd op de perceptie van ronde voorwerpen: wat als de wielen van een fiets, een deegrol of donuts nu eens niet rond waren?

Kwaliteit

Breng uw geloofwaardigheid niet in diskrediet door de verwachtingen naar kwaliteit te onderschatten. De aangeboden producten en/of geleverde diensten moeten in het slechtste geval aan de verwachtingen voldoen, en deze in het beste geval ver overstijgen. Zo komt het dat verouderde concepten die gekend zijn voor kwaliteit blijven bestaan, terwijl nieuwe concepten met alles erop en eraan na een jaar al de boeken moeten sluiten omdat ze bij gebrek aan kwaliteit niet op loyaliteit kunnen rekenen. Oprecht loyale brand ambassadors zijn exclusief voor wie visueel gecreëerde verwachtingen, met kwalitatieve producten en dienstverlening weten te overtreffen.

De kleine broodjeszaak Paperboy, gelegen in de Parijse wijk Le Marais, ziet er gezellig en huiselijk uit. Er ligt vers fruit in de vitrine en de groep jongens die er werken zijn vlot en vriendelijk. Maar wat er echt toe doet, zijn hun broodjes: fruit, vis, ei avocado, zaadjes en groenten in een bun geschakeerd alsof het een soort sushi rol is. Het ziet er erg appetijtelijk uit, en dat is het ook. Met bijna 14.000 volgers op Instagram post Paperboy sporadisch een foto van een nieuw broodje dat altijd maar voor een beperkte periode verkrijgbaar is.

Groen

Bij een groot aandeel van retail- en horecazaken die ambiëren trends te volgen, is de aanwezigheid van planten vrijwel een gemene deler geworden. De invloed van vegetatie in een ruimte werpt namelijk zowel fysiologisch als psychologisch zijn vruchten af. Uit onderzoek blijkt dat mensen zich meer thuis voelen in een bebouwde omgeving als er veel groen aanwezig is. Planten maken tenslotte leven op aarde mogelijk, laten we dat niet vergeten.

Bij de Amsterdamse plantenspeciaalzaak Wildernis bieden ze naast hun primaire expertise over planten ook koffie, thee en gebak aan. Op deze manier nemen bezoekers echt de tijd om de winkelruimte in zich op te nemen, er deel van uit te maken, het te beleven en zich goed te voelen in de huiselijke omgeving. De twee eigenaressen zijn gepassioneerd en vastberaden. Volgens de filosofie van de twee dames mag de groene oase die ze in hun winkel hebben gecreëerd, zich letterlijk uitzaaien over de hele stad.

Menselijk contact

Hoe betoverend het interieur ook mag zijn, de emotionele waarde die de beleving met zich meedraagt heeft de meeste impact. Bezoekers willen niet alleen aanschouwen en bewonderen, ze willen er deel van uitmaken. Menselijk contant is de sleutel die deze deur opent. Het begint met een oprechte en hartelijke verwelkoming. Geef de bezoekers de tijd om de omgeving in zich op te nemen en het concept van de winkel te begrijpen. Daarop volgt een verdere assistentie: bied de bezoeker uw dienstverlening aan en probeer hem door open vragen te helpen bij het ontdekken van specifieke verlangens. Naarmate dit proces vordert, vergroot de impact van menselijk contact. Een open en vriendelijke houding werkt drempelverlagend en versoepelt de traditionele buyer-seller-verhouding. Er is ruimte voor spontaniteit en bezoekers zien geen enkele reden waarom ze zich niet op hun plaats zouden voelen in de winkelomgeving. Zo kan er op termijn zelfs vriendschap ontstaan en komen klanten speciaal voor de mensen die er werken.

Kudeta, een kleine boetiek in de Antwerpse Kammenstraat, biedt een zorgvuldig uitgekozen gamma aan streetwear, accessoires en high-end sneakers. Wat een bezoek aan Kudeta een meerwaarde geeft, is een van de eigenaars. Jonas is immers echt een vlotte babbelaar, maakt met iedereen een praatje en onderhoudt een relatie met zijn klanten op een vriendelijke en persoonlijke manier. Zijn adviserende stijl van verkopen wisselt hij af met anekdotes en achterliggende productkennis, met de focus op kwaliteit.

Social media

Met een aantrekkelijk winkelconcept gaat advertising via sociale media opvallend makkelijk en goedkoop. Een duidelijke vermelding naar het gratis wifinetwerk in een winkel is hierbij al een eerste logische zet. Eenmaal de smartphone in de hand, gebeurt de rest vanzelf. Bezoekers willen hun diverse visuele identiteit kunnen weerspiegelen in uw winkelconcept, letterlijk. De juiste belichting, een perfect gekadreerde selfiespiegel, opvallende designer items in het interieur of simpelweg oog voor originele details kunnen katalysators zijn in het streven naar een groot en efficiënt bereik op social media.

Dit heeft eigenlijk geen specifiek voorbeeld nodig. Instagram wordt – zeker bij een jeugdiger publiek – bijna meer gebruikt dan Tripadvisor als het aankomt op het zoeken naar betrouwbare recensies over waar te eten, drinken, shoppen of op vakantie te gaan.

Conclusie

Een goed uitgedacht en origineel winkelconcept is quasi een vereiste geworden om nog echt op te vallen in een wereld vol kritische consumenten, eindeloze inspiratie en online concurrentie. Er is dan ook een groeiende vraag naar concepten die authenticiteit uitstralen en belevingen die blijven hangen bij een klant. Succesvolle winkels en restaurants zijn dan ook zij die hun passie en visie delen met iedereen die er deel van willen uitmaken, die origineel zijn en zorg besteden aan details, die persoonlijk contact weten te onderhouden met hun klanten en die een identiteit hebben waar we ons mee willen associëren.

Vragen over uw merkbeleving? Neem dan vrijblijvend contact op met onze experts en geef uw merk een succesverhaal dat blijft plakken bij uw doelgroep.