Steeds meer merken maken succesvol gebruik van influencer marketing om hun boodschap te verspreiden, naamsbekendheid te faciliteren en merkloyauteit te creëren. Kort door de bocht gesteld zouden we kunnen zeggen dat influencer marketing de digitale vertaling is van de beproefde mond-aan-mond reclame, waarbij invloedrijke mensen in een netwerk merken, producten en diensten gaan aanraden aan anderen – doorgaans op basis van hun eigen ervaringen.
Bij influencer marketing zet u invloedrijke personen (bekend of niet) in om uw doelgroep zo gericht mogelijk te bereiken via populaire sociale media zoals Instagram. Omdat de consument, mede dankzij de komst van het internet en sociale media, kritischer, mondiger en minder gevoelig is geworden voor reclame en advertenties, zetten merken vandaag meer dan ooit in op influencers. Onderzoeken tonen dan ook aan dat content van influencers meer vertrouwd wordt door de consument dan boodschappen uit advertenties en reclame. Dit komt onder meer doordat de consument zich kan identificeren met influencers, omdat ze er naar opkijken of omdat ze zichzelf erin herkennen.
De voordelen van influencer marketing
- Authentieke positionering: Een authentiek merk is een merk dat trouw blijft aan haar waardes en persoonlijkheid. Door een relevante influencer te kiezen die dezelfde waardes en persoonlijkheid met uw merk deelt, creëert u een band met uw doelgroep en blijft u tegelijkertijd consistent. Daarnaast worden influencers vaak beschouwd als expert is in een bepaald vakgebied. Die expertise wordt dan snel geassocieerd met uw merk.
- Specifieke doelgroepen: Zoals hierboven aangegeven, zijn influencers specialisten in een door hen gekozen vakgebied. Door een beroep te doen op die influencers, kunnen merken specifieke doelgroepen bereiken. Het bereik en de impact van die influencers wordt dan gebruikt om uw beoogde doelgroep te gebruiken.
- Naamsbekendheid genereren: Door aan influencer marketing te doen, kunnen merken razendsnel een netwerk van fans opbouwen. Dit is vooral interessant voor nieuwe merken die nog geen of weinig naamsbekendheid hebben. Een voorbeeld is Bloom & Wild. De startup uit Londen wou een breder publiek bereiken en wendde zich daarom tot Instagram. Het merk benadert succesvol influencers die voor leuke content zorgen. Vandaag hebben ze ruim 62.000 volgers.
- Promoten van sociale mediakanalen: In dit geval kunnen influencers een oplossing bieden wanneer je reeds enige naamsbekendheid hebt opgebouwd maar je bijvoorbeeld pas later van start gaat met een sociaal medianetwerk. Door gebruik te maken van een influencer, kunt u razendsnel een groot aantal volgers genereren. Een voorbeeld van deze tactiek is Mission “ Takeover”: Bij deze toepassing wordt het IG-account van een bepaald merk door een influencer overgenomen voor een bepaalde periode. Zo kan het merk een groot aantal van de volgers van de influencers overnemen. Het kledingmerk Express kende een sterke boost in volgers toen ze de professionele surfster Anastasia Ashley uitnodigden om hun Instagram account over te nemen. Gedurende de dag beantwoordde Ashley vragen van fans en postte ze foto’s van zichzelf in zwemkledij van het merk Express.
- Geloofwaardigheid & engagement creëren: Doordat influencers met de specifieke doelgroep in interactie gaan, staan ze ook dichter bij die doelgroep. Hierdoor ontstaat een zekere vorm van engagement.
- Bereiken van een doelgroep die u anders nooit kunt strikken: Vooral millennials zijn zeer gevoelig gebleken aan de impact van influencer marketing. Dat hoeft natuurlijk niet te verwonderen. We spreken over een generatie jongeren die met digitale tools (en dus ook digitale marketing) is opgegroeid en bovendien blijkt uit studies dat 84% van deze doelgroep geen vertrouwen heeft in traditionele reclame.
Werkt influencer marketing ook in mijn sector?
Als we aan influencer marketing denken, dan denken we vaak automatisch aan de lifestyle sector. Dit is namelijk de sector waarin influencer marketing het sterkst naar voor komt op sociale mediakanalen. Bij Pavlov zijn wij ervan overtuigd dat er toch heel wat andere sectoren zijn die het concept van influencer marketing perfect kunnen toepassen; hierbij denken we bijvoorbeeld aan minder voor de hand liggende sectoren als het onderwijs, de gezondheidssector of zelfs de financiële sector.
Een goed voorbeeld van influencer marketing in de onderwijssector vinden we bij Odisee, een Vlaamse hogeschool opgericht in 2014 uit de fusie van een groep katholieke hogescholen. We kregen de opdracht om voor deze hogeschool niet enkel een intern en extern rebranding-project aan te vatten, bovendien bestond de uitdaging er ook uit om de aantrekkingskracht te verhogen bij potentiële studenten. Hiervoor werden studenten van de school aangesproken als influencers, die samen het nieuwe merkverhaal voor Odisee vormden. Het unieke verhaal moest tot slot samen met de doelgroep geschreven worden.
Het resultaat was een reeks populaire hashtags en posts, studenten die als ambassadeurs van de school werden ingeschakeld en daarvoor een smartphone ter beschikking kregen en een integratie van al deze content op de vernieuwde homepage van het merk. Kort gesteld: u hoeft heus geen hip cosmeticamerk of trendy modecollectie zijn om een meerwaarde te ervaren van influencer marketing voor uw merk.
Wie zijn mijn influencers en waar vind ik ze?
U vindt uw influencers daar waar er over uw product of dienst geconverseerd wordt. Aan de hand van een aantal apps zoals Hootsuite kunt u gemakkelijk conversaties rond uw merk of product vinden en er de geschikte influencers uitfilteren. Kies voor influencers omwille van de rol die ze kunnen waarmaken als authentieke ambassadeurs en niet omwille van hun volgersaantal. Het is belangrijk dat de content van de influencer in lijn ligt met uw product of dienst. Zo niet, dan is er de kans dat uw merk als onoprecht wordt beschouwd.
Conclusie: influencers zijn waardevolle ambassadeurs voor uw merk, onafhankelijk van de sector. Uiteraard is het toepassen van een influencer strategie in de ene sector gemakkelijker kan dan de andere – zoals bijvoorbeeld de lifestyle sector waarin producten als make-up of kledij leuk beeldmateriaal kunnen opleveren. Bovendien zijn influencers niet enkel bloggers en vloggers, maar is de term vooral een verzamelnaam van personen of media die een positieve invloed uitoefenen op hun volgers aan de hand van aantrekkelijke content en interactie, zoals u en wij. Zeker als u een jonge en tech savy doelgroep wilt bereiken, is het waardevol om de meerwaarde van influencer marketing voor uw merk te onderzoeken.
Sophie Blommé
Sophie was junior brand strategist bij Pavlov. Ze behaalde een bachelor vastgoedkunde aan de HoGent en een bachelor communicatiemanagement aan de Thomas More hogeschool.
Maak van uw merk uw grootste meerwaarde.
Ontdek samen met onze experts hoe u meer rendement uit uw merk kunt halen.