Een logo wordt vaak vergezeld door een baseline; ook wel een pay-off of een tagline genoemd. Het is een krachtige zin die kernachtig uw bedrijf, USP en doelgroep samenvoegt en die bovendien jaren meegaat. Uw baseline behoort tot de identiteit van uw merk en is vaak een eerste kennismaking tussen uw klant en uw merk. Sterke baselines blijven bovendien hangen in het hoofd van de klant. Denk maar aan de baselines ‘Think different’, ‘I’m lovin’ it’ en ‘just do it’, die u wellicht vlot linkt met de merken Apple, McDonalds en Nike. Maar hoe creëert u de ultieme baseline die blijft hangen? En heeft u überhaupt een baseline nodig als merk?

Een goede baseline vinden is niet eenvoudig. Welke woorden blijven hangen? En welke woorden zorgen ervoor dat u uw doelgroep krijgt waar u die hebben wilt? De gouden sleutel naar de ultieme baseline bestaat helaas niet. Maar we zetten u graag op de goede weg met een aantal tips:

Be brief, be bold, be gone

Kies voor een baseline die kort en krachtig is. Veel merken willen te veel vertellen in één baseline waardoor de boodschap niet meer duidelijk is. Bovendien zijn langere zinnen voor de doelgroep moeilijker te onthouden. Probeer daarom idealiter in drie tot vijf woorden uit te leggen wat uw merk doet. Wanneer we een aantal baselines van merken naast elkaar zetten, dan merken we dat de meesten zich aan deze regel houden: Just do it (Nike), I’m lovin it (McDonalds), Think different (Apple), Go further (Ford), Zoveel om te delen (VTM), Blijf verwonderd (Klara), etc.

klara - baseline

Call-to-actions en voordelen

Pak in uw baseline uit met een voordeel of een call-to-action. Een potentiële klant reageert niet altijd spontaan. Daarom moet u hem aanzetten tot actie en dat kan met uw baseline. Door in een korte zin te beschrijven wat u precies van hem verwacht of welk voordeel u hem biedt, geeft u hem al een eerste aanzet tot interactie met uw merk.  Fastfoodketens als KFC en McDonalds spelen bijvoorbeeld in op de geweldige smaak van hun producten met de baselines “It’s finger lickin’ good” (KFC) en “I’m lovin’ it” (McDonalds).

Uniciteit

Zorg ervoor dat u zich met uw merk onderscheidt van uw concurrenten. Dit kan door met uw baseline een memorabel merk te maken. Mensen zouden het horen of het zien van uw baseline eigenlijk uitsluitend mogen associëren met uw merk. Dit effect bereikt Nike sinds lange tijd met de baseline “Just do it”. Geen enkele concurrent heeft een gelijkaardige baseline als Nike. Maar er zijn ook een aantal merken van eigen bodem die hierin slagen zoals “Wij maken uw keuken” van Dovy Keukens en “Laagste prijzen” van Colruyt.

Baseline

Eenvoud


Een geslaagde baseline zet de klant (onbewust) aan het denken. Idealiter bevat het dus een diepere betekenis om doelgroepen te triggeren. Tegelijk moeten de woorden gemakkelijk de boodschap overbrengen zonder dat de baseline te gewichtig wordt. Eenvoud is ook terug te vinden in het omschrijvende karakter van de baseline. Het cosmeticamerk LUSH koos voor “Fresh handmade cosmetics” als baseline. Hiermee maken ze eenvoudig duidelijk dat ze verse, handgemaakte en vega(n) cosmetica ontwikkelen die niet op dieren is getest.

lush - baseline

USP

Een baseline zegt best iets over uw bedrijf/product en dan meer specifiek waar u bedrijf/product goed in is. Als we terug het voorbeeld nemen van Apple’s “Think different”, toont de baseline sterk aan dat het merk lef heeft en anders durft denken dan alle anderen in hun sector. Hierdoor is Apple in staat om met vernieuwende producten op de markt te komen. Bovendien bevat de baseline een sterke call-to-action waarmee het de doelgroep aanzet zich te durven differentiëren van anderen.

Moet elk merk een baseline hebben? Naar onze mening heeft niet elk merk nood aan een baseline. Heel wat merken doen het zonder en weten met louter een merknaam en logo hun product of dienst te omschrijven. Hebben uw merknaam en logo toch meer duiding nodig, kies dan vooral voor een actieve baseline die in lijn ligt met de waarden van uw merk, enkel voor u werkt en niet onder elk logo past. Vindt u echt geen geschikte baseline voor bij u logo? Neem dan contact op met Pavlov Branding en we ontwikkelen een unieke baseline voor uw merk.