De uitdaging
AllPhi is een sterk groeiende en lokale consultancy partner met een specialisatie in .NET development. De laatste jaren begreep AllPhi maar al te goed dat de beste manier om zich te onderscheiden erin bestond om zich te focussen op het authentieke DNA van het merk, een doorgedreven missie om mensen centraal te zetten. Hun missie “Enabling the next generation of software developers” en bijhorende interne initiatieven zorgden de voorbije jaren alvast voor een opvallend sterkere retentie bij medewerkers en consultants. Deze sterktes werden echter nog te weinig tastbaar doorgetrokken in externe communicatie en beleving rond het merk. De experts van Pavlov gingen aan de slag om de employee value proposition (EVP) van AllPhi scherp te stellen en een overtuigend merkverhaal te ontwikkelen.
Onze oplossing
Een verhaal dat de sterktes van een werkgever beter in de kijker moet zetten kan pas werken wanneer ook eigen medewerkers en consultants er feeling mee hebben. Een eerste stap in ons proces was dan ook om consultants te interviewen over hun motieven en ervaringen met AllPhi, en deze te vergelijken met de propositie van gelijkaardige bedrijven in de markt. Samen met een werkgroep, waarin het bestuur, communicatiemedewerkers en HR-coördinatoren van AllPhi betrokken werden, dachten de experts van Pavlov na over hoe het bedrijf kon evolueren om de mens achter hun consultants nog meer centraal te zetten met een vernieuwde employer branding strategie voor het merk.
In de value proposition definieerden we welke unieke meerwaarde AllPhi brengt als merk en hoe we dit in de toekomst zouden uitdragen in interne en externe communicatie. Vervolgens gingen we in een volgende fase aan de slag om samen met de coördinatoren en communicatiemedewerkers een experience framework uit te werken. Hierin tekenden we de employee journey uit in 10 cruciale momenten, van de eerste aantrek (attraction) door ons merk tot en met een mogelijke exit. In elk van deze cruciale momenten gingen we op zoek naar mogelijke verbeterpunten en nieuwe initiatieven die de focus op menselijkheid van het merk nog meer in de praktijk zouden brengen.
De employee value proposition en het experience framework vormen vandaag het strategisch kader voor het merk AllPhi, die de bestaande missie nog meer in praktijk brengt. Pavlov staat verder in om AllPhi te ondersteunen bij de verdere uitrol van het verhaal in externe communicatie, en om als branding-klankbord te dienen. Zo ondersteunden we onder meer in de planning en inhoudelijke opzet van online content, het creatieve concept van een unieke beursstand om de waarden van AllPhi in de kijker te zetten en een nieuwe brand manual om het visuele universum rond het merk meer kracht bij te zetten.