De uitdaging

Elk jaar organiseert Junior Chamber International (JCI) als wereldwijd toonaangevende organisatie voor active citizens tussen de 18 en 40 jaar oud een reeks congressen op verschillende continenten. In de maand juni is het traditioneel de beurt aan Europa om enkele duizenden jonge ondernemers en ondernemenden te ontvangen voor een conferentie waarop netwerken, opleidingen, cultuur, duurzaamheid, bedrijfsbezoeken, vriendschappen en feestjes centraal staan. Na verschillende jaren voorbereiden van hun officiële bid, valt de eer in 2022 te beurt aan de historische stad Brugge om als gaststad van het Europese Congres het beste van zichzelf te geven met als thema “Food for Generations”.

Onze oplossing

Om in eerste instantie de stemgerechtigde landen, en daarna zoveel mogelijk deelnemers, warm te maken voor het JCI Europees Congres 2022 te Brugge was de ontwikkeling van een gepaste en intrigerende merkidentiteit vanzelfsprekend cruciaal. In lijn met het vooropgestelde congresconcept en met de nodige knipogen naar het historische karakter van Brugge als gaststad ontwierpen de experts bij Pavlov een herkenbaar en opvallend logo dat hedendaagse innovatie met eeuwenoude tradities verbindt. In het logo design zijn verschillende symbolen en elementen opgenomen, zoals de kenmerkende zwanen op de Brugse Reien, een wereldbol centraal in het icoon en geometrische patronen die verwijzen naar de wereldvermaarde Brugse kant.

JCI EC Bruges businesscards
EC Bruges badge mockup
EC Bruges bid comity Lyon

Op basis van dit kenmerkende logo werd vervolgens een complete huisstijl ontwikkeld met opvallend kleurenpallet, visuele elementen die worden toegepast in marketing en communicatie, en een sprekende beeldtaal voor gebruik in visuals en advertenties. Alle stijlelementen werden opgenomen in een complete brand manual als gids voor gebruik door de verschillende actoren betrokken bij de organisatie. Daarnaast werden een reeks ontwerpen voor collateral opgeleverd; van Office-templates over polo’s en pinnetjes tot congresbadges en signalisatie op het terrein. Het team van Pavlov zet de ontzorging van het organiserend committee hierbij centraal en staat tegelijk ter beschikking voor andere betrokken partners van het congres.