De uitdaging
Royal Canin is een merk van premium dierenvoeding, verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak en gebaseerd op jaren wetenschappelijk onderzoek naar de noden in het dieet van specifieke rassen en leeftijden van honden en katten. Om het merk en het impressionante gamma aan producten opvallender in de markt te zetten, heeft Royal Canin in België een reeks ketens en onafhankelijke handelaren benoemde tot “Royal Canin Expert Stores”. Om hen te helpen het merk maximaal in te zetten en beter in te spelen op de noden van de doelgroep, werd Pavlov gevraagd de situatie in de winkels in kaart te brengen en te onderzoeken hoe de impact van het aanbod verhoogd kan worden.
Onze oplossing
Gedurende een maand werden talloze Royal Canin Expert Stores in België aangekondigd en onaangekondigd bezocht om zo een zicht te krijgen op hoe de producten in de winkels werden verkocht en welke tools hierbij van nut kunnen zijn voor zowel de consument als de medewerkers van de winkels. Daarnaast werd bekeken hoe Royal Canin zich in de retail omgeving verhoudt ten overstaan van concurrerende producten en werd de gevoerde communicatie in en rond het winkelpunt aan een kritische blik onderworpen.
Simultaan werkten we een studie uit omtrent de perceptie en positionering van het merk, op basis van de customer journey die klanten doorlopen en de algemene tendensen in de wereld van de katten- en hondeneigenaars. Het resultaat van deze analyse was een scherpere positionering van de producten in de winkelketens en een concreet advies omtrent commerciële acties, winkelinrichting, visuele marketing, het inzetten van digitale tools en het optimaliseren van de winkel- en merkbeleving.