De uitdaging
SOPREMA is een internationaal familiebedrijf en marktleider in België op vlak van waterdichting en isolatie. Weldra opent het een nieuwe isolatieproductiefaciliteit en een centraal distributiecentrum in Tongeren. Om op te vallen tussen de nabijgelegen concurrenten en collega’s met gelijkaardige producten, wilde het bedrijf een zo differentiërend mogelijk merkverhaal om de nieuwe productielijn in de markt te zetten. Het merkverhaal moet kunnen dienen voor zowel marketingdoeleinden als voor employer branding, dit alles keurig verpakt in een specifieke merkidentiteit voor de nieuwe site die zowel klanten als nieuwe werknemers aanspreken.
Onze oplossing
In een eerste fase werd de briefing verder uitgediept zodat Pavlov voldoende zicht kreeg op de werking van het product en de markt en de manier waarop doelgroepen met SOPREMA en haar concurrenten interageren. Op basis van de inzichten uit de doelgroepanalyse en de concurrentiestudie adviseerden we een positionering van zowel het productgamma als de nieuwe fabriek. Op basis van de nieuwe propositie schreven we een merkverhaal uit dat in de toekomst kan dienen om de marketing voor de nieuwe productielijn inhoudelijk vorm te geven.
Vervolgens gingen we aan de slag met de naamgeving en de visuele merkidentiteit, specifiek voor de nieuwe Limburgse site. Na drie rondes copywriting werd de naam ‘Ambior’ gekozen, welke de ambitie van SOPREMA weerspiegelt en ook een link maakt naar de historiek van Tongeren en zijn historische held Ambiorix. Na de naam werd ook de visuele merkidentiteit vastgelegd en kon de brand manual worden opgemaakt. Daarin staan concrete guidelines voor het consequent toepassen van het merk in de praktijk en richtlijnen omtrent typografie, beeldtaal, kleurgebruik enzovoort.
Tenslotte konden het marketingteam bij SOPREMA en onze vrienden van Only Humans met onze strategische begeleiding aan de slag met Ambior om zo verdere marketingacties en een employer brandingcampagne uit te rollen en de lancering de impact te geven die het verdient.