De uitdaging
ToyChamp is een merk dat als kleinere KMO uitdrukkelijk de concurrentie aangaat met gevestigde ketens van speelgoed, kinderartikelen en aanverwante producten. Als familiebedrijf wordt vanuit een organisch standpunt gehandeld en wordt de focus gelegd op een immens aanbod aan producten en een lokale verankering waarbij service aan de klanten centraal staat. Onze consultants werden geconfronteerd met een hele reeks vragen rond optimalisatie van de gevoerde marketing en het analyseren en verbeteren van de winkelbeleving in de verschillende winkels van ToyChamp in België en Nederland.
Onze oplossing
Om de merkpositionering van ToyChamp te verbeteren werd vertrokken vanuit de huidige situatie. Onze consultants bezochten niet alleen de verschillende winkels van het merk in binnen- en buitenland, maar gingen tegelijk een kijkje nemen bij de 6 grootste concurrerende merken om hieruit de nodige conclusies te trekken omtrent retail branding, merkcommunicatie, winkelinrichting, koppeling aan omnichannel strategieën en algemene beleving.
Daarnaast werd de bestaande (online) communicatie aan een grondige audit onderworpen om zo een zicht te krijgen op hoe het merk haar troeven uitspeelt en op welke punten deze verbeterd kan worden inzake efficiëntie van de boodschap, herkenbaarheid voor de doelgroep en uitspelen van merkwaarden aan de hand van zintuiglijke ervaringen.
Tegelijk doken we in de customer journey van de verschillende doelgroepen, waarbij zowel kinderen (primaire doelgroep) als ouders/grootouders (secundaire doelgroep) onder de loep genomen werden. Het resumeren van verschillende internationale studies, in combinatie met onze bevindingen uit de winkels en de marketing audit resulteerden in concrete adviezen omtrent winkelinrichting, uitspelen van de merkmascotte, (online) communicatie en consumentenbeleving.